Thursday 6 March 2014


Henri Rousseau

Jag har valt att måla av en tavla av Henri Rousseau som heter The Dream. Den är målad 1910 i oljefärg. 
Henri Rousseau föddes den 21 maj 1844 i Lavals, Mayenne och dog den 2 september 1910 i Paris, Frankrike. Fast han aldrig hade varit utomlands så är hans favorit motiv djungeln. Han använder sig av många olika nyanser av samma färg t.ex grön, för att få fram djupet som finns i hanns bilder. 

Tavlan är mysitsk och mörk, med den utstrålar även ett lugn. Kompositionen är utomordentligt vacker. Kvinnan på bilden verkar inte rädd över tigern som gömmer sig i lövverket, hon är helt avslappnad. Jag tor att det fyller talvans funktion, det känns som att den betättar att man inte skall vara rädd för omgivningen. Jag gillar tavlan, just för den känsla som den utstrålar och det uttryck den har. "The dream" är speciell på det sätt att man ser nya detaljer hela tiden, ett nytt litet djur som gömmer sig eller liknande. Denna funktion skulle jag kunna koppla till dagens samhälle. Man kanske inte behöver vara rädd för allt som är annorlunda och liknande. Tavlan ger ett balanserat uttryck där mörker möter ljus. Allt är utspritt på ett jämt mönster, det är inte centrerat till en enda del av talvan. Innehållet i bilden är lite mystiskt och märkligt, kvinnan känns ett med naturen. Men det märkliga tycker jag är, hur har hon fått ut soffan i naturen? Är det en tropisk trädgård kanske? Det ligger mycket mystik i detta. Som jag redan pratat om så är det ett fint djup i bilden. Alla kretsar runt kvinnan, människan i mörkret spelar musiken och hon får alla djuren att uppmärksamma henne. Vad har hon för del i det hela? Allt kretsar kring kvinnan. Uttrycket i bilden ger ett lungt uttryck. Man kan höra flöjten i öronen och vinden som susar i löven. Det är en lugn djungel där allt har sin plats på något vis. Det dyker hela tiden upp nya saker i bilden när man betraktar den, detta gör talvan mycket intressant. 


Dina Åk 9

No comments:

Post a Comment