Thursday 6 March 2014



Hej!
 Nu är det dags för att börja måla av själva detaljen man har valt. Jag valde den här:


Jag valde den för att detaljen har en härlig balans, månen som tycks vara den enda ljuskällan i den dunkla djungeln. Jag tycker att balansen av färgerna är otroligt fina, fast de ger en ganska stor kontrast mellan de ljusa blåa himlen och de mycket mörka, nästan svarta, löven. Det känns som att tavlan blandar in många olika känslor, löven ger mörkret och resten ger en ganska lugn känsla. Kompositionen är mycket bra. Formerna i bilden hänger ihop med känslorna tycker jag, löven som ger det hotfulla intrycket som jag nämnde innan känns vassa och stickiga. Månen är rund och kall men även lite beskyddande. Utan den så skulle djungels vara mörk. Innehållet i tavlan känns väl planerad, kvinnan är lite mer “upplyst” och man ser att hon är centrum för bilden. Det finns ett otroligt djup i The Dream, jag tycker att den är väldigt intressant uppbyggd. Henri Rousseau har jobbat i lager, saker växer över andra delar på bilden och saker vävs in i varandra. Namnet passar otroligt bra till bilden. Det är som just en dröm. Allt som vi i vardagen kanske är rädda för och sätter upp gränser mot, även om man kanske inte träffar på ett par lejon till vardags, suddas ut. 

Dina Åk 9

No comments:

Post a Comment