Tuesday 1 April 2014


Hej igen!

Nu har jag valt ut fyra olika bilder som jag vill ha i mitt galleri. 
Det finns en röd tråd i bilderna som jag gillar.
_________________________________________________________________________________

Jaguar Attacking a Horse - Henri Rousseau 

Här är det en bild på en djungel. Den är ganska annourlunda från The Dream i kompositionen, den har mycket klarare färger och känns mer "allert". Balansen i den här är inte lika hårfin som The dream, men det är ändå mycket vacker. Lika som i The Dream så sker det något i bilden som gör den mer intressant, i denna bild så är det lite mer uppenbart vad som sker.  Jaguaren äter Hästen. I The Dream så finns det lite mer mystik i bilden. Men de hänger ihop på ett sätt då de är målande med samma teknik och liknade tanke. 


_________________________________________________________________________________

The Snake Charmer - Henri Rousseau

Ännu en bild i djungel miljö. Här är den då lite mer varierad eftersom The Snake Charmer befinner sig i utkanten av djungeln. The Snake Charmer är lika mystisk som The Dream och balansen mellan himlen och resten av bilden är mycket fin. Lika som i The Dream så kan man undra vad det är som sker i bilden och den innefattar många spännade detaljer, som ger ett djup i bilden.  Här dyker även den flöjtspelande mannen upp igen. Här hör vi, som i "The Dream", musiken från en flöjt spela  i natten. 

 _________________________________________________________________________________

Hawaii - Joseph Frank

Så fort jag såg denna bild "The Dream" så tänkte jag på ett kännt tygtryck av Joseph Frank. Jag tycker att de har väldigt lika uttryck. Jag skulle kunna tro att Frank har tagit inspiration av Rousseau, de jobbar med lika kontraster mellan ljus och mörker. Frank, likt Rousseau, avbildar ofta märkliga växter och saker från djungeln. 


_________________________________________________________________________________

Exotic Landscape - Henri Rousseau

Denna målning är mycket lik The Dream. Den innefallat samma känslor och balansen är lika vacker. Månen som lyser upp, djupet i bilden och de mystiska människorna i bakgrunden. Vad gör människorna u bakgrunden? Är de uta och jagar i skymmningen? Är Tigern påväg att attakera? Vem äter vem? Många frågor dyker upp här, vilket det också gör i The Dream. 

_________________________________________________________________________________


Dina Åk 9

No comments:

Post a Comment